oversat fra http://reason.com/blog/2014/06/02/whores-day-celebrates-sex-worker-rights
13336058_10154325265859379_7781565750944266464_n

I dag er det “International Whores ‘Day”, en dag til minde om besættelsen af ​​kirken St. Nizierof i Lyon, Frankrig i 1975 , med deltagelse af mere end 100 sexarbejdere. Arrangementet anses for at være fødslen af ​​den moderne sexarbejderbevægelse.

Her er en god oversigt over aktionen fra bloggen Prized And Reviled:

Den 2. juni 1975, besluttede omkring 100 gade-baserede sexarbejdere de havde fået nok af at politiet var mere interesseret i at chikanere og arrestere dem, end i at løse mord og andre forbrydelser begået mod dem. De besatte en kirke og lavede en “sit-in”, i protest.

Som dagene gik blev politiet mere og mere utålmodige. I stedet for at forsøge at forhandle med sexarbejdere og løse deres problemer, begyndte politiet bare at true dem med stadig hårdere straffe. Da demonstranterne, efter en hel uge i kirken stadig ikke viste tegn på at give efter, meddelte politiet, at de ville fjerne sexarbejdernes børn fra deres hjem.

Denne grusomme trussel oprørte kvinderne i Lyon, som straks gik ind i kirken og sluttede sig til sexarbejdere i solidaritet. Hvis du vil fjerne sexarbejdernes børn, sagde kvinderne, så er du nødt til at fjerne alle vores børn – fordi hvordan kan du skelne forskellen mellem en mor og den næste?

Se det var fantastisk, ikke? Men desværre, efter et par dage gjorde politiet det de nu gør, og brasede ind med stave. Protesten endte med at kvinderne blev arresteret og slået. Men mange af sexarbejdere fra Lyon fik deres bøder annulleret og politiet iværksatte efterforskning af uopklarede mord på sexarbejdere. Begivenheden udløste lignende protester i Marseille og Paris.

Maggie McNeill fra The Honest Courtesan  forklarer betydningen af ​​internationale Whores ‘Day for sexarbejdere i dag:

Som jeg har forklaret før, er der tre store dage som fejres af sexarbejderrettigheds aktivister: dagen for at afslutte Vold mod sexarbejdere (17. december som er årsdagen for dommen over Green River Killer 2003); Sex Worker Rights Day (3 marts, årsdagen for en festival i Kolkata i 2001 med deltagelse af over 25.000 indiske sexarbejdere, trods bestræbelser fra antiprostitutions grupper som forsøgte at forhindre det ved at presse regeringen til at tilbagekalde deres tilladelse); og i dag, Whores ‘Day. …  i dag er det fødselsdag for sexarbejderrettigheds bevægelsen. Selvom Margo St. James allerede havde grundlagt [sex worker rettigheder organisation] COYOTE to år før, var de franske protester de første der var store og højrøstet nok til at få mediernes opmærksomhed, og førte til dannelsen af ​​den franske Collective af prostituerede (som igen inspirerede grundlæggelsen af ​​den engelske Collective af prostituerede og en række andre lignende organisationer). Og var væksten ikke blevet hæmmet af den uvelkomne ankomst af ​​AIDS (og dens medfølgende dæmonisering af alt sex-relateret), kunne afkriminalisering meget vel have været reglen blandt udviklede lande nu, snarere end undtagelsen.

For en kort tid var St. James og sexarbejder aktivisterne i stand til at vinde støtte fra mainstream feminister, herunder National Organization for Women. Det varede ikke længe (selvom det ser ud som om at yngre feminister i dag bevæger sig tilbage mod støtte til sexarbejde afkriminalisering). I en undersøgelse der sammenholdt den franske sexarbejder protestbevægelser i 1975 og 2002 har sociolog Lilian Mathieu bemærket, at den tidligere protestbevægelse “umiddelbart vandt bred opbakning fra den feministiske bevægelse.” Mens den senere:

Ikke kun nægtede et flertal af feministerne at støtte de prostitueredes sag, men fokus i debatten skiftede fra at udfordre politiets undertrykkelse til en kontroversiel debat om selve eksistensen af ​​selve prostitution, og om legitimiteten af ​​de mennesker, der praktiserer dette “erhverv” som deltagere i den offentlige debat.

I disse dage, skriver McNeill, “den mest højtråbende og effektive aktivisme i verden bliver udført af sexarbejderne i … Indien, Bangladesh, Korea, Cambodia og Thailand,” samt i afrikanske lande som Kenya, Malawi, Sydafrika og Zimbabwe.